
Przykładowy proces rozwoju kierowcy sportowego
Spotykamy się pierwszy raz, najpierw staram się stworzyć szybki "profil kierowcy", czyli opis Twoich mocniejszych i słabszych stron w kontekście "zawodnika" bo do tego w dużym skrócie sprowadza się wyszkolenie kierowcy pod kątem sportu samochodowego, nawet jeżeli nie będziesz chciał swoich umiejętności i wiedzy przekładać na oficjalną rywalizację sportową.
Na pierwszych zajęciach, zaraz po zebraniu niezbędnych informacji zajmujemy się podstawami jazdy sportowej, czyli ujednolicamy nasz język oraz prawidłowo definiujemy nasz cel, na przykład to czym dla nas jest "szybkość".
Po naszym spotkaniu tworzę pewnego rodzaju - "teczkę kierowcy" w której zawarte są wszelkie dane zebrane (o których pisałem przed chwilą): Twoje mocne oraz słabe strony, Twoje początkowe rezultaty (na przykład czasy), moja krótka opinia itp. itd. To pozwala mi lepiej analizować oraz w konsekwencji skuteczniej planować Twój rozwój.
W początkowym etapie potrzebne jest parę sesji wspólnych, to czas w którym najwięcej czasu będziemy spędzać razem w samochodzie, pracując na bieżąco nad tym co dzieje się z naszym samochodem (rozwijamy feeling, strategię oraz budujemy wiedzę).
Ja daje Ci narzędzia, pokazuje korzyści oraz konsekwencje różnych rozwiązań w taki sposób byś nauczył się świadomie oraz samodzielnie korzystać z nich w przyszłości w celu poprawy swoich wyników, wybierając po prostu zawsze to co przyniesie najlepszy efekt.
Dodatkowo na tym etapie staramy się realizować konkretne programy szkoleniowe z użyciem konkretnych narzędzi (precyzja, poślizg, techniki obserwacji itp. itd.) To moje autorskie metody, które skupiają się za każdym razem na bardzo konkretnych umiejętnościach kierowcy.
Dodatkowo na tym etapie uczymy się w podstawowym zakresie korzystać z najprostszej telemetrii, która w dalszej części procesu ułatwi nam współpracę i przyspieszy Twój rozwój.
-
Następnie bardzo istotne jest to byś jeździł również sam, bardzo istotny w rozwoju kierowcy jest czas przeznaczony na jego własne doświadczenia i testy. Ja oczywiście zasiadam na Twoim prawym fotelu by skontrolować w jakim podążasz kierunku, rozjaśnić Ci wątpliwości oraz odpowiedzieć na pytania, które na 100% w czasie Twojej samodzielnej jazdy się narodzą, aczkolwiek pozostawiam Ci też przestrzeń na samodzielny "trening" i zbieranie własnego doświadczenia (cały czas jeżdżąc z użyciem najprostszej telemetrii).
-
Ja wytaczam artylerię w postaci profesjonalnej telemetrii. W oparciu o nią sprawdzamy różne rozwiązania na torze, oraz później omawiamy: "Co przyniosło jaki skutek i dlaczego?" Analizując wszystkie przejazdy od początku do końca. Tutaj umawiamy się na konkretne sesje treningowe, a w przerwach pomiędzy jazdą zajmujemy się analizą zebranego materiału. Pomiędzy naszymi sesjami rzeczą wskazaną jest byś na bieżąco trenował/a samodzielnie, cały czas korzystając choćby z najprostszej telemetrii by monitorować wyniki. W tym samym czasie namawiam Cię do tego by również wyposażać się w coraz to lepszy sprzęt służący do późniejszej analizy.
-
Jeździsz już bardzo dobrze, cieszy mnie to. Nasze konsultacje w większości przebiegają online...
Tak, przez internet. Wysyłasz mi swoje onboard'y wraz z danymi telemetrycznymi, im lepszy masz sprzęt tym ja więcej informacji z tego wyciągnę.
Mam dobę na analizę Twoich przejazdów i spisanie "sekund sesji" w których mam uwagi wraz z komentarzami.
Następnego dnia zdzwaniamy się na Skype by wspólnie przeanalizować nagranie, uwzględniając przy tym moje wnioski/komentarze. Często zaczynamy wtedy dyskutować, powracając do filarów stworzonych na początku procesu. Ten moment nazywamy właściwym układaniem wiedzy w praktyce :).
Po naszej analizie, przy kolejnej wizycie na tym torze sprawdzasz koncepcje o których dyskutowaliśmy i ponownie przesyłasz mi wyniki.
Nadal spotykamy się czasem na wspólne sesje celem kontroli Twojego rozwoju, czasem jeździmy na czas tym samym samochodem, ja robię okrążenie referencyjne, a potem próbujesz mnie gonić. Po wszystkim porównujemy nasze wyniki w konkretnych sekcjach toru i rozmawiamy o tym "gdzie, co i dlaczego".
Aczkolwiek 70% współpracy na tym etapie przebiega już zdalnie :).
-Kolejny krok... Jest już mocno zależny od konkretnego kierowcy i oraz jego mocnych i silnych stron. W dalszym ciągu istotna jest analiza, dlatego dobrze jest ją wykonać na tym etapie... Ponownie, tak jak na początku. W taki sposób jakbyśmy zaczynali cały proces od nowa, tylko tym razem bezpośrednio uczestniczysz we własnej ocenie.
Po znalezieniu Twoich słabszych stron, które na przestrzeni Twojego rozwoju mogły diametralnie ulec zmianie dostosowuje narzędzia mające na celu poprawę Twoich umiejętności w konkretnych obszarach, zazwyczaj przez zastosowanie programów szkoleniowych z punktu pierwszego, tylko inaczej dostosowanych.
---
To co opisałem powyżej to proces przykładowy, on nie zawsze wygląda tak samo głównie z uwagi na to że każdy człowiek jest inny, więc każdy program rozwoju musi być przygotowany indywidualnie w oparciu o wcześniejszy wywiad z etapu pierwszego.
W czasie całego procesu staramy się pracować również nad Twoją psychiką, innymi słowy nad Twoim emocjonalnym oraz mentalnym podejściu do sportu. Staramy się wypracować takie cechy jak cierpliwość, opanowanie, pokora...
Każde szkolenie staram się przeprowadzać w miarę możliwości w oparciu o Coaching, tak byś dzięki moim sztuczkom do jak największej ilości wniosków mógł/mogła dojść ostatecznie sam/a bo dzięki temu łatwiej tą wiedzę przyswajasz i lepiej ją wykorzystujesz.
Jeśli ten opis Ci się spodobał... Po prostu skontaktuj się ze mną i...
V V V V V
